Mää mitäämmyyrä osaa

Olen huono myyjä.

Tätä ajatusta pyörittelin pitkään, kun mietin yrittäjäksi ryhtymistä. Ja mietin sitä edelleen. Sen kuitenkin tiedän, että tästä konttoripöydän ääreltä kukaan ei minua löydä, ellen itse tee sitä mahdolliseksi. Ja siksi olen päättänyt opetella myymään.

Osallistuin eilen Mothers in Business -verkoston aamupäivätilaisuuteen, jossa aiheena oli ostamisen ja myymisen psykologia. Puhujana tilaisuudessa oli Johanna Lehtinen Suomen Telecenteriltä. Tulipa muuten todistettua, miten kapeakatseisesti olen nähnyt myymisen! Johanna käsitteli aihetta monitasoisesti sekä myyjän että ostajan kannalta, ja antoi hyödyllisiä vinkkejä siihen, miten itseään voisi tällä alueella lähteä kehittämään.

Itselleni tärkein oppi tuli kenties heti ensimmäisessä diassa. Siinä peräänkuulutettiin tekemään niin sanotusti sinunkaupat myymisen kanssa. Ja tottahan se on; jos kokee olonsa epämukavaksi ja tehtävänsä epätoivoiseksi, ei lopputulos voi olla häävi. Itsekseni pohdin, että tämä vaatii minulta vielä paljon työtä. Pitää hioa sitä sun tätä, lähtien aina tarjoamistani palveluista ja päätyen myyntitilanteen käsikirjoitukseen. Joku outo tunne kuitenkin hiipi sisuksiin. Tuntui, että minusta voi olla tähän. Voin oppia myymään.

Toinen keskeinen asia eilisessä tilaisuudessa oli mielestäni myyntitilanteen näkeminen kokonaisuutena. Kyse on kuitenkin myymisen lisäksi ostamisesta, ja nämä molemmat puolet pitäisi ymmärtää. Asetutaan siis asiakkaan pöksyihin. Mitä lisäarvoa voin tuoda hänen toiminnalleen, miten ratkaisen hänen ongelmansa? Asiakkaalle pitää luoda merkityksiä, kertoa tarinaa. Oma persoona pitää heittää avoimesti peliin. Olenkohan siinä hyvä?

Ajattelin aloittaa myyntiharjoitukseni kirkastamalla kuvaa osaamisestani  ja tarjoamistani palveluista. Kokosinkin jo tajunnanvirtana osaamisalueitani, käy kurkkaamassa täällä. Linkitin myös joitakin tekemiäni tekstejä.

Koen ongelmallisena osaamisen osoittamisen tarpeeksi konkreettisesti. Kirjoitushommista jää luonnollisesti jälki, ja sitä voi kuka tahansa arvioida. Toisaalta, valmis teksti ei kerro, kauanko sen kirjoittamiseen on kulunut aikaa, oliko asiakas tyytyväinen, menikö briiffi kerrasta perille. Eilen oppimani perusteella uskon, että näitä ominaisuuksia voin tuoda esiin myyntitilanteessa ja kuvittelen niiden olevan sitä lisäarvoa, jota asiakas minulta saa.

Ei muuta ku rreenaan!