On luonnollista, että haluat kuulla muiden kokemuksia palveluita ostaessasi. Olen itsekin varannut ajan hierojalle, kampaajalle ja hammaslääkärille muiden suosituksesta. Yritysten verkkosivuilla ja somekanavissa referenssit voivat kuitenkin olla siloteltuja, tai ainakin lukija saattaa kuvitella niin.

Palveluntuottajana sitä tuleekin välillä pohtineeksi, millainen on hyvä ja hyödyllinen referenssi. Aiemmin olen nostanut verkkosivuilleni pääasiassa tuottamiani sisältöjä – onhan asiakasyritysten kanavissa julkaistut tekstit helppo linkittää muidenkin nähtäväksi.

Onko se ammoin kirjoittamani lehdistötiedote tai asiantuntija-artikkeli kuitenkaan paras suositus? Uskon nimittäin, että meitä kirjainten ja sanojen järjestykseen laittajia on markkinoilla tarjolla pilvin pimein, ja suuri osa todennäköisesti tuottaa sujuvaa ja oikeakielistä tekstiä. Miten voi erottautua joukosta yhden tai edes useamman tekstin avulla? Tuskin mitenkään.

Sopisiko referenssiksi sen sijaan asiakkaan kokemus siitä, että toimitin tilatun jutun sovitussa aikataulussa ja että se vastasi odotuksia? Tai luonnehdinta ominaisuuksistani – että olen luotettava, asiantunteva ja vielä yhteistyökykyinenkin?

Huomaat varmasti, että näiltä uusilta verkkosivuilta referenssit vielä puuttuvat. Ei hätää, työn alla ovat!

Niitä odotellessa voit kokeilla onneasi ja kysyä tarjousta viestintätarpeisiisi. Mikäli kaipaat suosituksia, voin hyvillä mielin pyytää kysymään nykyisiltä asiakkailtani, miten hommat kanssani hoituvat.