Tuotekehitystyön erikoisammattitutkintoon johtavat opinnot Yksinyrittäjäakatemiassa kuluneen vuoden aikana ovat antaneet minulle mahdollisuuden ja toisaalta pakottaneet pohtimaan yrittäjyyttäni: mitä osaan ja mitä haluan.

Pohdinta konkretisoitui edelleen, kun aloin tehdä uusia verkkosivujani. Mitkä ovat ne palvelut, joita sivuillani markkinoin? Miten asiantuntijuuden voisi paketoida helposti ostettavaan muotoon?

Lieneekö käytännönläheisyys (asiantuntijuuden myynti ON vaikeaa!) vai mikä, mutta eräänä iltapäivänä harjoittamani ajatustyö sai minut oivaltamaan jotain tärkeää. Minun ei yksinyrittäjänä tarvitse mukautua normeihin tai olettamuksiin, vaan voin ja saan keskittyä sellaisiin asioihin, joissa tiedän olevani hyvä ja joista nautin. Siksi olen sisällöntuottaja – ja ylpeä siitä!

Kyllä, varsinainen ahaa-elämys. Olin nimittäin jostain syystä harhautunut ajattelemaan, että tällä kokemuksella (yli 15 vuotta valmistumisesta) minun pitäisi olla vähintään ’content strategist’ tai jotain muuta hienoa.

Yhtä lailla kyllä sytyn strategisesta kehittämisestä ja kokonaisuuksien ideoimisesta, mutta juuri sisällöntuottajana pääsen parhaiten toteuttamaan itseäni. Minulle on tärkeää kokea pieniä onnistumisia, saada asioita valmiiksi, nähdä oman työni tulos ja auttaa muita. Julkaisuvalmis lehdistötiedote, blogiteksti tai asiantuntija-artikkeli tuo paremman onnistumisen tunteen kuin SharePointiin hautautunut viestintästrategia tai -suunnitelma.

Tämä oivallukseni oli myös vapauttava! Etenkin tuntuu, että se avaa monia lukkoja, joiden takana esimerkiksi omien palveluiden myynti-into on piileskellyt. Sisällöntuottajana saan ilolla tarjota osaamistani konkreettiseen pakettiin käärittynä abstaktin hötön sijaan. Odotan innolla!